تاور کرین چیست ؟

تاور کرین چیست ؟

تاور کرین چیست؟

یکی دیگر از نام های آن جرثقیل برجی است که میتواند اجسام سنگین را بالا ببرد. شاید این وسیله را در سطح شهر دیده باشید که برای ساخت و ساز ساختمان ها به کاربرده شده است. دستگاه هایی هستند که ارتفاعشان بالاتر از یک ساختمان معمولی است. تا بتواند یک وسیله یا شی را تا ارتفاع زیادی بالا ببرد. شکل ظاهری این وسیله یک  اهرم بسیار بزرگ است که میتواند وسایل را در سه جهت x وyو z جابه جا بکند یعنی درواقع این که میتوان آن وسایل رو در 360 درجه جا به جا کرد. قیمت آن ها بسیار بالا است در حد چند میلیون یا چند میلیارد. اگه پروژه ها کوچک باشند مهندسین معمولا آن  ها را اجاره میکنند واگر بسیار بزرگ باشد ترجیحا آن ها را میخرند. شرکت بازرگانی ماشین آلات تاجدینی ارائه دهنده ی خرید و فروش تاور کرین  است. شما باخواندن ادامه ی این مقاله میتوانید به کاردبرد تاورکرین ها پی ببرید .

تاریخچه ی پیدایش تاورکرین ها

از آنجایی که معلوم است تاور کرین ها یک اهرم بسیار بزرگ هستند پس از اینجا میفهمیم که ممکن است از یونان باستان وجود داشته باشند. در زمان های قدیم از حیوانات برای حمل و نقل و باربری استفاده میکردند ولی به مرور توانستند وسایلی بسازند که هم سرعتشان از الاغ بیشتر و  هم این که کارایی آن ها بیشتر بوده اند. این وسایل به گونه ای بودند که میتوانستند وسایل را مانند الاغ حمل کنند و هم در سر جای خودشان بچرخند همانند انسان. ودیگر این که یونانیان از کرین ها در بندرگاه ها برای بارگیری از کشتی ها استفاده میکردند یا در ساخت و ساز ها از آنها استفاده میکردند مثل ساخت برج های سنگی. تاور کرین ها ابتدا از چوب ساخته شده بودند ولی از بعد از انقلاب صنعتی آنها رو از چدن و فولاد ساختند.

تاور کرین چیست؟

کاربرد های تاور کرین

تاور کرین ها در ارتفاع و ظرفیت بالابری بهترین اند و آنها رو میتوانید به صورت وسیع تر در ساختن سد ها ، برج سازی و ساختمان های مرتفع ، سد سازی ، ساخت سیلو و حمل بار در گمرک میتوانید پیدا کنید و همچنین در دیگر شغل ها ام استفاده میشوند. مثلا در خودرو سازی و حمل و نقل برای بارگیری و تخلیه ی آنها ها نیز استفاده میشود یا در صنعت تولید برای مونتاژ تجهیزات سنگین استفاده میشود و … .همچنین شرکت تاجدینی خدماتی نظیر  اجاره ی تاور کرین را  نیز پذیرا است.

موارد تشکیل دهنده ی تاور کرین ها

وقتی میگوییم تاور کرین ها یک اهرم هستند پس باید قطعات تشکیل دهنده ی آنها هم مانند هم باشد یعنی اگر اهرم از سه بخش تشکیل شده است پس تاور کرین ها هم از سه بخش باید  تشکیل شده باشند.

  1. اولین قسمت آن قسمت مرکزی آن است که به آن پایه میگوییم.
  2. دومین قسمت آن قسمت بازو است که وظیفه ی حمل بار را برعهده دارد.
  3. سومین قسمت، قسمت پشتی است که بلوک های بتنی داخل آن قرار میگیره تا بتواند وزن عقب و جلوی تاورکرین را متعادل بکند.

چرا تاور کرین ها از ارتفاع سقوط نمیکنند ؟

این که تعادل یک تاور کرین حفظ شود یک مسئله ی بسیار مهم است برای همین آن را در زمین بتنی قرار میدهند دقیقا مثل یک ساختمون که پایه های آن را داخل زمین میریزند. همچنین اگر نیاز باشد باید آن را  با کمربند های حفظ تعادل نیز نگه دارند  تا بتوانند تعادل آن را حفظ بکنند و از این که سقوط بکند جلوگیری کند . همچنین دیگر بخشی که نیاز است که تعادل آن را حفظ کنند بازوی جلویی تاورکرین است که وظیفه ی آن حمل و بلند کردن بار است در پشت آن یک سری وزنه ی بتنی قرار  میدهند که تعادل بین دو طرف حفظ شود .

انواع مدل های تاورکرین

تاور کرین ها دسته بندی های زیادی دارند که هر کدام از آنها برای گروه خاصی ساخته شده اند. سه دسته ی اصلی آن عبارت است از:

  1. ابعاد
  2. مدل نصب شدن
  3. شعاع حرکتی

ابعاد

تاور کرین ها به دو دسته ی اصلی کوچک و بزرگ تقسیم میشوند. آنهایی که کوچیک هستند برای کارگاه ها ساخته شده اند و آن هایی که بزرگ و غول پیکرند برای ساخت ساختمان ها و برج های بلند هستند. همچنین یک مدل دیگر هم داریم که برای ساخت مخازن نفتی و جابه جایی بار در آب و بیرون اوردن وسایل از آب مثل کشتیهای غرق شده است که به آن جرثقیل شناور میگوییم.

مدل نصب شدن

تاور کرین ها دو دسته دارند یکی آنکه خودشان میتوانند نصب  بشوند و یکی کمک نصب شوند هستند از آنجایی که معلوم است تاور کرین های خود نصب شونده وقتی میخواهند نصب شوند به هیچ عاملی نیاز ندارند  و خودشان این قابلیت را دارند که ارتفاع خودشان را کم یا زیاد بکند . یکی از مهم ترین و اساسی ترین ویژگیهای این وسیله این است که نصب آسان دارد و سریع نصب میشود . ولی تاورکرین های کمک نصب شونده به بالگرد یا حتی یک عامل نیاز دارد برای نصب و ارتفاع اون ها با قطعات افزایش پیدا میکند . ویژگی مهم و اساسی اون ها قدرت و ارتفاع زیاد است .

خدمات2-558x400

کمک نصب شونده

تاور کرین چیست؟

خود نصب شونده

شعاع حرکتی

تمامی تاور کرین ها میتوانند  در شعاع حرکتی 360 درجه یا عبارت دیگه در شعاع x و y و z میتوانند حرکت کنند . شعاع حرکتی به این معنا میتواند باشد که در این سه محور  دارای چه محدودیتی است ؟ در این حیطه می توان تاور کرین را به سه دسته تقسیم بندی کرد . یکی ثابت- یکی متحرک -یکی بالارونده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *